U zemljama Habsburške monarhije razvoj industrije događa se sredinom 19. stoljeća. Tradicionalni cestovni i riječni promet zamjenjuju se suvremenim željezničkim prugama. Budući da se Zagreb tada nalazio na mjestu povoljnom za raskršće mađarskih i austrijskih pruga, uslijedio je razvoj željezničke infrastrukture.

1862. godine otvoren je prvi željeznički kolodvor u Zagrebu, današnji Zapadni kolodvor. Prema projektu mađarskog arhitekta Ferenca Pffafa izgradilo ga je Društvo južnih željeznica. U promet je pušten pod nazivom Agram Südbahnhof ( Zagreb Južni kolodvor). Do 1892. Zapadni je kolodvor bio središnji zagrebački kolodvor. Kolodvorska zgrada izgrađena je tipski, s rubovima od crvene opeke, a uz nju su bile i ložionica, vodopostaja i stambena zgrada za zaposlenike. Zapadni je kolodvor zaštićeni spomenik kulture.

Na donjem linku poslušajte zvučnu razglednicu Zapadnog kolodvora snimljenu u sklopu medijske radionice Zvukopis Centra za kulturu i film Augusta Cesarca.

Zapadni kolodvor