Razumijevanje filma i spoznavanje njegova jezika postalo je temeljem današnje kulture.
Filmske radionice i slični edukativni programi i platforme važan su dio vanškolskog, neformalnog programa edukacije u području medijske kulture i pismenosti mladih.
Ovaj program zamišljen je kao intenzivni kreativni poligon koji će pružiti polaznicima jedinstveno iskustvo – od nastanka i razvoja ideja za filmove do gotovih filmskih prozivoda. Neposredno iskustvo, individualni pristup i naglasak na konkretne vještine i znanja biti će temelj za provedbu ovog programa.
Način izvođenja :
Kroz stručno vodstvo, zanimljiva gostovanja filmskih profesionalaca, praktične i zabavne vježbe, zajedno se putuje svijetom filma.
Edukacijski program je zamišljen kao proces interakcije različitih umjetničkih i kreativnih disciplina kroz praktičan rad.
Radi se u grupama i samostalno, ovisno o interesima i volji polaznika.
Svakom polazniku pristupa se prema njegovom senzibilitetu i prema tome ga se usmjerava u filmskom mediju.
Integralnim pristupom neformalnom obrazovanju koji uključuje različite vidove suvremene umjetnosti i drugih društvenih znanja – od filmske tehnike, dramaturgije filma i pisanja scenarija, režije, filmske fotografije, montaže, scenografije, kostimografije, itd.
Konkretna provedba programa prilagođena je konkretnim dobnim skupinama i u skladu s iskazanim interesom polaznika. Prije svega je cilj djecu zabaviti i produbiti njihov interes za filmskim stvaralaštvom te po završetku radionice održati „svečanu premijeru“ njihovog filma za roditelje i uzvanike naših polaznika.
Plan i vrste aktivnosti:
Program sadrži ukupno 8-12 modula, 1 modul se sastoji od 2 školska sata, kako bi se obuhvatio cjelokupni proces nastanka filma. Namjera je teorijski i praktično proći faze nastanka filmskog djela, upoznati polaznike s filmskim zanimanjima, a sve s krajnjim ciljem realiziranja njihovih vlastitih ideja.
Filmski i video materijali koji nastaju tijekom rada u radionicama upotrebljavaju se kao osnova za izradu kratkog filma kao završnog rada radioničkog ciklusa.
Filmovi se prikazuju na festivalima, manifestacijama i događanjima kako Centra tako i šire.
Aktivnosti:
- Uvodno predavanje
Predstavljanje i upoznavanje voditelja i polaznika te razgovor o očekivanjima od programa.
Voditelji će saznati koliko polaznici imaju iskustva s filmskim radionicama, kakve filmove vole, što su gledali u zadnje vrijeme. Kakav je dojam polaznika, kako se snima film?
Predstavljanje programa i njegovih ciljeva. Prostor za pitanja.
Kratka povijest filma, nikako zamorna, od 1895. do danas. Nijemi filmovi, zvuk. Holivudske produkcije i nezavisni filmovi. Stanje u Hrvatskoj. Ukratko o filmskim vrstama i rodovima.
Filmska analiza kratkog glazbenog spota i/ili kratkometražnog filma na temelju koje će se proći sva profesionalna zanimanja i aktivnosti koji su nužnida bi audiovizualno djelo nastalo. Odgovorit će se na pitanja: tko suscenarist, redatelj, producent, snimatelj, tonac, montažer, glumci, kostimograf, scenograf, šminker, i tako dalje.
Voditelji će za kraj potaknuti polaznike na promišljanje ideja za filmove koje bi oni htjeli snimati tijekom narednih radionica. Objasnit će im kako ideja može doći odasvud (poticaj mogu biti fotografije, životne situacije, mašta, stihovi, pjesme, vijesti iz novina, i tako dalje). Polaznicima će se dati potpuna sloboda u biranju metode kako doći do filmske ideje.
Cilj je osnovno educiranje polaznika za kritičko i kreativno promišljanje, razumijevanje i slobodno stvaranje umjetničkog filmskog sadržaja u poticajnoj, opuštenoj i profesionalnoj atmosferi što doprinosi njihovoj boljoj socijalnoj uključenosti i proširuje dijapazon mogućih profesionalnih zanimanja.
- Scenarij
Scenarij je početna faza u planiranju filma. Polaznicima će se objasniti razlika između scenarističkog i književnog djela i pojasniti proces nastanka samog scenarija: ideja – sinopsis – scenoslijed – scenarij. Ističe se važnost dobrog scenarija kao temelja dobre filmske priče.
Voditelji i polaznici će grupno razgovarati i analizirati ideje s kojima su polaznici došli na ovu radionicu te ih kroz razgovor i diskusiju dalje zajedno razvijati. U slučaju da iz bilo kojeg razloga ni jedan polaznik nije došao s nekom idejom, voditelji će koristiti metodu brainstorminga.
Polaznike ćemo motivirati na osmišljavanje kompletne priče uz što veću izražajnu i autorsku slobodu (ali uz svjesnost o ipak ograničenim produkcijskim mogućnostima), koju će pisati prvo u formi sinopsisa, zatim scenoslijeda pa scenarija, a potom i snimati tijekom radionice.
Do kraja ove radionice demokratskim putem će se odabrati dvije do tri ideje iz kojih će se izgraditi scenariji. Voditelji će, ovisno o angažmanu grupe i procjeni zahtijevnosti snimanja dotičnih scenarija, odlučiti hoće li u okviru programa biti moguće realizirati dva ili tri scenarija.
- Filmska režija
Nakon što su se upoznali s osnovama scenarija, snimanja i glume pred kamerom, polaznici će na ovoj radionici učiti o oruđima koje filmski redatelji koriste kako bi realizirali filmsku priču.Koje vještine i teorijska znanja mora posjedovati dobar filmski redatelj?
Na filmskom primjeru će se s polaznicima razgovarati o filmskim izražajnim sredstvima. Objasnit će im se osnovni teorijski i praktični pojmovi:
kadar (neprekinuti rad kamere) -master kadar – subjektivni – objektivni
scena (filmsko zbivanje u jednom prostoru i vremenu)
sekvenca (idejna cjelina, često sastavljena od nekoliko scena)
elipsa (montažni način kraćenja unutar jedne scene)
rez (najbrža montažna spona).
U završnom dijelu radionice voditelji će pričati o knjizi snimanja (kadrovi složeni po montažnom redoslijedu – unaprijed na papiru montiran film s upisanim parametrima svakog kadra – širina (plan), radnja u kadru, pokret kamere, redni broj) te o planu snimanja.
Polaznici će započeti rad na svojim knjigama snimanja.
- Knjiga snimanja i pripreme za snimanje
Priprema knjige snimanaj i svih ostalih elemenata potrebnih za realizaciju filma. Nabavka kostima, odabir lokacije i scenografije.
- – 8. Snimanje
Minimalno tri modula posvećena su praktičnoj realizaciji i snimanju zajedničkog filma. Za vrijeme odvijanja modula koji sadrže praktični rad, snimanje i postprodukcija, grupi će bit dodijeljeni i posebni mentori (snimatelj i fotograf te montažer) kako bi djeci pomogli pri realizaciji.
- – 10. Montaža i postprodukcija
Minimalno dva modula posvećena montaži i postrpodukciji filma.
- Premijera filma
Svečana premijera filma za roditelje i posebne goste polaznika edukacije.
Voditelji:
Udruga Tvornica Umjetnosti djeluje u području umjetničkih djelatnosti u audiovizualnom i srodnim umjetničkim i tehničkim granama (moderni ples, strip, književnost, IT i gaming industrija, marketing i sl.) te poticanju i promicanju filmskog i video stvaralaštva kao tehničke i umjetničke discipline. Kroz udrugu, raznim radionicama i programima, želimo potaknuti razvoj mladih neafirmiranih umjetnika. I drugi gostujući predavači, voditelji i dr.
Anita Čeko diplomirala je filmsku dramaturgiju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Uz to, diplomirala je psihologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu nakon čegaje godinu dana stažirala na psihijatrijskom odjelu Kliničkog bolničkog centra u Zagrebu.
Sudjelovala je na raznim filmskim i scenarističkim radionicama poput Sarajevo Talent Campus 2012., Branko Bauer program 2015., scenaristička radionica na Danima hrvatskog filma 2015., RE-ACT radionica u Italiji, Pordenone 2017, filmske radionice u Kino klubu Zagreb, itd. Njezin scenarij za kratkometražni igrani film Lara je 2012. ekraniziran i prikazan na međunarodnim festivalima Zagreb film festival i Festival mediteranskog filma Split. Na više projekata je radila kao voditeljica ili su-voditeljica filmskih edukativnih programa za djecu i mlade (FROOOM!; Želim snimiti film, itd).
Dobila je potporu HAVC-a za razvoj scenarija2014. godine za scenarij I bili smo pingvini te 2015. godine za scenarij Čudna jada. Duži niz godina volontirala je u domovima za djecu i adolescente bez odgovarajuće skrbi u Zagrebu, a nekoliko mjeseci je provela živeći u domu za djecu bez roditeljske skrbi u Tanzaniji. Trenutno je u edukaciji za psihodramsku psihoterapeutkinju.
Ivan Sikavica –diplomirao je na Fakultetu političkih znanosti i Akademiji dramske umjetnosti, studij FTV režije igranog filma. Njegov kratki filmovi nagrađivani su i proputovali su mnoge domaće i svjetske festivale:Ko da to nisi ti (2014, Fade In i Zagreb film) osvojio je Zatna kolica na Zagreb film festivalu 2013 i nagradu za najbolji kratki film na Pula film festivalu 2014; Sin (2012, Propeler film), službena konkurencija Sarajevo film festivala 2013;Babysitter (2012., ADU) specijalno priznanje na Zagreb film festivalu 2012; Špansko kontinent (2010, Propeler film) nagrada za najbolju montažu na Danima hrvatskog filma 2010.
Redatelj je kratkog igranog filma Fantastična (2016, ADU). Od dokumentarnih projekata režirao je dokumentarni zabavni serijal «Rekonstrukcija»(2012, Sirovina i sinovi za HRT) i epizodu Osmi horizont (2016, Kinoteka za HRT), dokumentarnog serijala Kultura na radničkoj traci.Redatelj je segmenta eksperimentalnog igranog omnibusa Transmania (2016, Zebra productions) prikazanog na Sarajevo film festivalu 2016.Na televizijskoj seriji Novine (2016, Drugi plan za HRT) angažiran je kao redatelj druge ekipe.
Zadržavamo pravo izmijene voditelja.
Ciljevi:
Najvažniji i osnovni ciljevi ovog programa je promicanje, širenje i obogaćivanje filmske i medijske kulture.
Filmske radionice edukativna su platforme koje potiču pojedince željne znanja i razvoja novih vještina, oplemenjući ih kulturnim i umjetničkim vrednotama te ih čine informiranim pojedincima, koji su s novim znanjima svjesni kulturne i društvene ekspanzije, i dobivaju nove dodane vrijednosti koje su u skladu s vremenom u kojem živimo i s modernim trendovima i tekovinama.
Razvoj kreativnog procesa u svakodnevnom životu.
Edukacija polaznika o filmu, filmskom procesu i filmskom jeziku.
Pružanje osnovnih tehničkih znanja potrebnih za proces izrade filma.
Razvijanje kritičke svijesti o svijetu oko sebe.
Aktivno poticanje kreativnog izričaja i umjetničkog stvaralaštva.
Korisnici obuhvaćeni programom:
Djeca i mladi, bez filmskog predznanja, učenici nižih i viših razreda osnovnih škola i učenici srednjih škola na području Črnomerca
Rezultati:
Nadopuna skromne satnice medijske kulture u redovnoj nastavi. Mogućnost samostalnog stvaralaštva u filmu.
Pojedincima; korisnicima ovog programa omogućuje se iznimna prilika za dijalog i povezivanje s autorima i ostalim profesionalcima te upoznavanje sa vrijednim informacijama i znanjima koje baštini audiovizualna umjetnost.
Svjedocima smo sve većeg značenja modernih medija u svakodnevnom životu (film, televizija, računalo, internet) pa je za pretpostaviti kako je medijsko obrazovanje djece sasvim nužno kako bismo ih osposobili za ravnopravno, kritičko i stvaralačko mišljenje na ovome području.
Filmske radionice i slični edukativni programi i platforme važan su dio vanškolskog, neformalnog programa edukacije u području medijske kulture i pismenosti mladih. One su sredstvo informiranja te posredovanja konkretnim znanjima i vještinama kojima se subjekti koji su dio edukacije, obrazuju, te upućuju u dijelove filmske proizvodnje, kulture i umjetnosti, te potiču na interdisciplinartnost i osviještavaju korisnike programa o medijskim aktivnostima i svemu onome što su temeljni preduvjeti za bavljenje audiovizualnim djelatnostima i ostalim djelatnostima koji iz toga proizlaze. Isto tako, korisnike neposredno potiču na razvoj zanimanja za praćenje filmskih projekcija, poglavito na domaću kinematografiju kroz edukaciju potencijalne publike.