Ritam svijeta je kombinacija radionice i grupe podrške jer joj je cilj da se svi međusobno inspiriramo, otvorimo svoje kreativne kanale, usudimo se pokazati uistinu “svoje kreativno dijete” u sigurnom okruženju podrške. Spontan i prirodan način cjelovitog uvida u ritam, glazbenu kreaciju i osobni zvučni doživljaj.

Cilj radionice je da glazbom, a posebno bubnjarskim tehnikama pridonese tjelesnoj spremnosti, stvaranju pozitivnog osjećaja i stava prema grupi a kasnije i socijalnoj zajednici, otpuštanju eventualne emocionalne traume te lakšem „nošenju“ sa svakodnevnim zadacima i problemima.

Nema ograničenja psihofizičke sposobnosti korisnika – radionica je namijenjena istovremeno i djeci sa posebnim potrebama kao i umjetničkim ili korporativnim profesionalcima.

U bubnjarskom krugu (drum circleu) sudionici doživljavaju oboje, i stvaranje grupnih ritmova i osjećaj zajedništva. Za vrijeme  radionice gradimo skladnu i čvrstu zajednicu, baziranu na hijerarhiji zvuka i ritma a ne tjelesnih umnih ili društvenih predispozicija korisnika. Ovi obrasci se uspostavljaju raznim aktivnostima  na bubnjevima i udaraljkaškim instrumentima ali i bez korištenja instrumenta (pjevanje, pljeskanje..) te kretanjem-plesom.

U perkusionističkim aktivnostima može sudjelovati svatko s malo ili nimalo ranijeg glazbenog obrazovanja ili vježbanja, tako da ova iskustva postaju dostupna doslovno svim ljudima.


Način izvođenja:

  • MODUL 1. RADIONICE TERAPIJSKOG BUBNJANJA „Izgradnja zajednice ritmom i zvukom“
  • MODUL 2. RADIONICE ZAPADNOAFRIČKIH RITMOVA- kontinuirani ciklusi radionica za odrasle zainteresirane za savladavanje perkusionističkih vještina

Oba radionička modula se izvode na bazi bubnjarskog kruga („drum circle“).

Na završnoj svečanosti na kraju projekta polaznici će prezentirati stečeno znanje.

PLAN I VRSTE AKTIVNOSTI:

  • MODUL 1. – RADIONICE TERAPIJSKOG BUBNJANJA „Izgradnja zajednice ritmom i zvukom“

U svakoj kulturi, diljem svijeta, već od ranog djetinjstva glazba je važan dio razvoja i poduke djeteta, izvor druženja, igre, zabave, otkrivanja i razvoja kreativnosti. Kreativna terapija znači uporabu umjetnosti i drugih kreativnih procesa radi unapređivanja zdravlja i/ili bržeg oporavka. U ovom slučaju radi se o glazbenoj terapiji i ovakav oblik terapijskog rada odlična je dopuna primarnoj rehabilitaciji i tretmanu djece s posebnim potrebama ili neželjenim oblicima ponašanja.

Sudionici će na radionicama učiti i baviti se ritmovima, te usvajajući nova znanja kroz muziku razvijati vlastitu kreativnost uz terapijsku komponentu. Upoznati će se sa instrumentima raznih svjetskih tradicija te  zasvirati makedonske, afričke,  južnoameričke ritmove ali i  komplicirane poliritmičke kombinacije istih.

Sadržaj aktivnosti:

  • Upoznavanje sa instrumentima: Orffov instrumentarij

Bubnjevi i udaraljke raznih svjetskih kultura

Podjela po materijalu, visini tona i timbru.

„Boomwhackers“ – zvučne cijevi

  • Istraživanje osobnog senzibiliteta i privlačnosti određenom instrumentu/zvuku/ritmu.
  • Razne ritmičke igre za poticanje intuitivne reakcije i osjećaja osobnog dijela cjeline – kruga:

Slijed zvuka

Formiranje fraze

Uvod u kanon

Poliritmija

  • Sviranje bez pomoći instrumenata: „Body percussion“, korištenje glasa.
  • Uspostava zajedničkog ritma unutar određene „ritmičke mreže“ – metra.
  • Igra ritmičkim i glazbenim frazama kroz skupno muziciranje:

Pitanje – odgovor

Imitacija (ponavljanje)

Neprekinuti zvuk („roll“), pauza, solo

Naglasci na glavne/lake dobe – akcenti

Crescendo – decrescendo

Promjena tempa, forte – piano

  • Proučavanje odnosa pravilnih i nepravilnih mjera sa primjerima svjetskih kultura, npr. Južna Amerika – Makedonija
  • Koordinacija ruku, obiju strana tijela – komunikacija dvije, različite moždane polutke.
  • Poliritmija i hemiola: razni odsječci bubnjarskog kruga sviraju istovremeno različite ritmove.
  • Osvrti na različite uloge bubnjeva: Rituali, mistična snaga arhetipskih ritmova

Terapijsko bubnjanje (tjelesni, mentalni, duhovni aspekt)

Korelacija sa matematikom, fizikom, arhitekturom

Utjecaj kompleksnih vibracija na radni takt mozga

 

Autor i voditelj: 

 Branko Trajkov Trak – dugogodišnji je bubnjar rock grupe Zabranjeno Pušenje i član Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika. Iza sebe ima iskustvo više od 1200 autorskih koncerata a profesionalno se bavi glazbom još od 1989. Formalno glazbeno obrazovanje (klavir i solfeggio) dobiva u Funkcionalnoj muzičkoj školi 1979. Na Arhitektonskom fakultetu stječe titulu inženjera arhitekture 1994.  Radio je kao ton majstor i producent. Dugogodišnji je suradnik kantautorice i ethno glazbenice Lidije Bajuk. Član je skupine Shaderwan Code. Svira bubnjeve, gitaru, tapan, indijsku tablu, tarabuku i frame drums.

2000 g. u sklopu Z.P. pokreće glazbene radionice za djecu žrtve mina. Otad kreira vlastiti program terapijskih bubnjarskih radionica te ga izvodi za šaroliki krug korisnika – od djece sa posebnim potrebama do korporativnih profesionalaca.

Za ovaj program posjeduje preporuku Ministarstva znanosti i preporuku Centra za rehabilitaciju – Varaždinske toplice. Ovlašteni je bubnjar i pjevač za izvođenje rituala Sun-Moon Dance – tradicije Picuris Pueblo indijanaca iz New Mexica- SAD.

Uz njega voditelji pojedinih radionica biti če i Krunoslav Kobeščak i Ivana Đula.


  • MODUL 2. – RADIONICE ZAPADNOAFRIČKIH RITMOVA– kontinuirani ciklusi radionica za odrasle zainteresirane za savladavanje perkusionističkih vještina

 

Radionica obuhvaća upoznavanje s ritmom i tijelom kao instrumentom, upoznavanje s tradicijskim afričkim instrumentima, učenje osnovne tehnike sviranja na pojedinim afričkim instrumentima te savladavanje prvog tradicijskog afričkog ritma.

Radionica zapadnoafričkih ritmova održava se u Zagrebu punih deset godina zaredom i jedinstvena je prilika za susret s afričkom muzikom koja je temeljena na ritmu. Uvodno ćemo upoznati glazbu i bubnjeve različitih svjetskih kultura a fokusirat ćemo se na bubnjeve s područja zapadne Afrike. Metodologija podučavanja temelji se na ponavljanju po sluhu.

Kompleksnost ritmova uspješno se svladava raščlanjivanjem svake dionice na manje dijelove te potom objedinjavanje istih u cjelinu. Da bi polaznici u potpunosti shvatili svaki ritam, nastojimo ih naučiti ne samo dionice Djembe bubnja, nego i ritmičke fraze svakog od tri Dundun bubnja (Sangban, Dununba, Kenkeni).

Od 2008. godine kada je navedena radionica pokrenuta pod vodstvom Nenada Kovačića, ujedno i jednog od najznačajnijih udaraljkaša ovih krajeva, radionicu je pohađalo više stotina ljudi, a ponosimo se da u našem timu imamo pravog djembe majstora, porijeklom iz Senegala. Njegovo ime je Ismail Balde Commi a dolazi iz muzičke obitelji u kojoj još kao dječak počinje svirati djembe. Commijevo podučavanje ritmova pravo je osvježenje i izazov za sve buduće i stare polaznike radionica, budući da su afrička muzika i ritmovi dio njegovog kulturnog nasljeđa, a od njega trenutno ne postoji nijedan autentičniji svirač afričke glazbe na ovim prostorima.

Plan i program rada:

  • Kratko upoznavanje sa zapadno afričkom glazbom i afričkom kulturom kroz audio primjere, fotografije i kratko predavanje o povijesti Djembea (opis obreda izrađivanja samog bubnja).
  • Usvajanje osnovnih tonova (bas, ton i slap), načina sviranja, pravilnog položaja tijela pri sviranju.
  • Jednostavne ritmičke vježbe.
  • Učenje jednostavnih tradicionalnih ritmova (svaki se sastoji od više dionica).
  • Učenje sviranja u grupi – naučiti slušati sebe i ostale svirače.
  • Poigravanje sa tempom i dinamikom.
  • Zahtjevniji ritmovi i uz njih tradicionalna sola.
  • Stvaranje glazbenog djela koje ima svoj početak, sredinu i kraj.
  • Poticanje kreativnosti svakog polaznika.
  • Uz potrebne smjernice pokušaji improvizacije unutar jedne duže kompozicije koja se sastoji od nekoliko ritmova.
  • Svaki polaznik pokušava preuzeti ulogu solo svirača.
  • Snimanje naučenih ritmova, koncert i završna svečanost na kojoj polaznici prezentiraju svoje znanje stečeno na ovim radionicama.

 

Aktivnosti:

  • Proljetni ciklus
  • Završni produkcijski koncert
  • Jesenski ciklus
  • Završni produkcijski koncert

 

Voditelji:

Krunoslav Kobeščak – nošen strujom života kroz razne društvene krugove, na prvi pogled se zaljubljuje u zapadnoafrički tradicijski instrument – Djembe. Uz minimalnu pomoć talenta i čeličnu volju, ubrzo ostvaruje dotad nepoznati dio sebe. Duhovitost ritma pretvorila se iz zabave u ljubav te se 2008. i 2012. godine manifestira u dalekoj Africi (Mamady Keita, Zoumana Dembele i Sega Sidibe) a često i na našim prostorima (Famoudou Konate, Seckou Keita, Seydou Dao, Adama Drame, Tonton Soryba Silla). Svoje znanje zapadnoafričkih ritmova posljednjih nekoliko godina prenosi na raznim radionicama po Hrvatskoj.
Ismail Balde Commi rođen je u južnom Senegalu, u glazbenoj obitelji. Počinje svirati djembe u desetoj godini života. Svirajući i putujući po Senegalu započinje suradnju s priznatim senegalskim glazbenicima poput Seckou Keite i Adama Bilorou. Radio je kao učitelj pjevanja i sviranja bubnjeva. Uz sve to redovno je držao i glazbene radionice u glazbenim kampovima, koje svake godine posjećuju ljudi iz cijelog svijeta u želji da što bolje upoznaju glazbeni izričaj zapadne Afrike. Iz cijelog iskustva izrasla je potreba da se pomogne mladim glazbenicima grada Ziguinchora iz kojeg i sam dolazi. S grupom prijatelja osniva udrugu za mlade ˝Association des junes artiste de Ziguinchor˝ , u kojoj je izabran za predsjednika. Također u slobodno vrijeme podučava grupu djece mješovite dobi ( 5-11 godina) kako svirati, pjevati i plesati tradicijske zapadno afričke ritmove. Danas živi u Zagrebu zbog vlastitog inspirativnog ritma – ljubavi. Došao je u Hrvatsku u ožujku 2013. godine. Do sada je nastupao po brojnim festivalima u Hrvatskoj, održao nekoliko radionica sviranja djembe –a i osnovao vlastitu grupu naziva ˝Sila Ba˝ i Kaira Kela.

 


Opći ciljevi kroz oba modula rada:

Cilj radionice je osvještavanje ritma prisutnog u svakom čovjeku, kao i poticanje motoričkih sposobnosti, sluha i memorije.

Cilj je ovoga projekta da glazbom, a posebno bubnjarskim tehnikama pridonese tjelesnoj spremnosti, stvaranju pozitivnog osjećaja i stava prema grupi a kasnije i socijalnoj zajednici, otpuštanju emocionalne traume te lakšem „nošenju“ sa svakodnevnim zadacima i problemima.

Taj cilj ostvarujemo izvođenjem specijalno osmišljenih glazbenih obrazaca koji tokom radionice umno i tjelesno opuštaju svakog pojedinca te tako ostvaruju osnovu za kreiranje potpuno nove zajednice.

S obzirom na kompleksnost potreba ciljane grupacije korisnika ovog projekta, rezultati realizacije pokazat će se u tri sljedeće komponente koje osobu čine potpunim i zdravim ljudskim bićem:

  1. tjelesne aktivnosti,
  2. umne sposobnosti
  3. duhovna pozadina.

Jedna ili više ovih kategorija ozbiljno je narušena kod osoba kojima su ove radionice namjenjene. Bubnjanje je aktivnost koja ujedinjuje sva tri principa.

Korisnici:

Obuhvaća ciljani rad sa učenicima s lakom i umjerenom mentalnom retardacijom i utjecajnim teškoćama u razvoju te sa učenicima, studentima, građanima koji imaju poteškoće u svakodnevnom životu ili pak pokazuju razvijanje pojedinih oblika neprihvatljivog ponašanja kao i cikluse radionica otvorenih za sve zainteresiranes mlade i odrasle sa ciljem promicanja zapadnoafričkih ritmova i sviranje djembe i dun dun bubnjeva.

MODUL 1.

Ciljano izabrane grupe s izraženim problemima u svakodnevnom životu, izraženim oblicima neprihvatljivih načina ponašanja, žrtve nasilja i dr. Osobe s intelektualnim teškoćama – sve dobne skupine.

MODUL 2.

Učenici s teškoćama u razvoju te učenici, studenti, građani koji imaju poteškoće u svakodnevnom životu ili pak pokazuju razvijanje pojedinih oblika neprihvatljivog ponašanja. Kao i svi koji osjećaju potrebu da kroz ovakvu vrstu aktivnosti uz usvajanje vještine sviranja ovakvog instrumenta osjete i terapeutske blagodati bubnjanja u krugu.

 

 

Rezultati:

Vraćanje radosti stvaranja, smanjivanje stresa i trauma te učenje kako ponovno uživati u procesu, bez razmišljanja o rezultatu. Spoznati sebe i svoju priču znači prihvatiti se, zavoljeti i krojiti zivot kako odgovara nama, umjesto pokušavati se uklopiti u njega i tudje kriterije. Znači graditi vlastito samopoštovanje i samopouzdanje.

Ljudska bića imaju potrebu pripadati, biti dio grupe individua koje dijele interese i koje se okupljaju zbog zajedničkog razloga. Takve su potrebe jednako bitne djeci i tinejdžerima kao i sredovječnim i starijim ljudima. Zapravo, sve više shvaćamo da bi ova potreba za povezivanjem s drugima mogla biti najbitnija komponenta za poboljšanje kvalitete života.

U Hrvatskoj se bubnjanjem koristimo u terapeutske svrhe. Kod ljudi se spontano oslobađaju emocije što ima dobar antistresni učinak, poboljšava se koncentracija, djeluje dobro na motoriku. Bez obzira što bubanj stvara jak zvuk, sudionici terapije misle da im bubnjanje donosi mir i osjećaj zajedništva.

Rezultati koje očekujemo za polaznike:

– smanjenje napetosti, nervoze i stresa te relaksacija

– integracija  lijeve i desne, te prednje i stražnje aktivnosti mozga

– poboljšanu  psihomotornu koordinaciju

– poboljšanu percepciju, pažnju i memoriju

– razvoj  kreativnosti

– proširenje  mentalne sposobnosti

– pomoć  kod smanjenja boli zbog ubrzavanja stvaranja endorfina i vlastitih  tjelesnih sredstava za ublažavanje boli

– oslobađanje negativne stanične memorije

– fizička stimulacija bubnjanja uklanja blokade i pomaže kod emotivne uznemirenosti i neuravnoteženosti

– poboljšanje  imunološkog sustava i  početak iscjeljivanja

– povećanje  samopouzdanja i jačanje  neverbalne komunikacije

– zdrav trening tijela i duha

– razvoj osobnog izraza

– poboljšanje aktivnost staničnih imunoloških komponenti

–   smanjenje predrasuda o osobama s intelektualnim teškoćama/ osobama s invalidtetom

UTJECAJ GRUPNOG BUBNJANJA

–   osigurava zdrav trening i iscjeljuje tijelo, um i duh

–   stimulira naš um i proširuje mentalne sposobnosti te ujedinjuje um i tijelo

–   usklađuje našu biologiju i povećava imunitet

–   podiže kreativni potencijal

–   povećava Alfa moždane valove i tako stvara osjećaj sreće i blagostanja

–   dovodi u stanje opuštenosti i oslobađa od svakodnevnog stresa

–   vraća nas našoj dubljoj prirodi i daje iskustvo cjelovitosti

–   stvara osjećaj zajedništva i jedinstva i povezuje nas na mnogim nivoima

–   donosi bolji emocionalni i psihički osjećaj

–   pomaže izražavanju jakih emocija

–   potiče igru i zabavu

–   podiže samopouzdanje i samopoštovanje

–   stavlja nas u sadašnji trenutak

–   povećava memoriju i proširuje pažnju

–   poboljšava psiho-motornu koordinaciju

–   razvija svjesnost

–   poboljšava aktivnost staničnih imunoloških komponenti koje su odgovorne za pronalaženje i uništavanje stanica raka i virusa

–   podučava nas našem prvobitnom odnosu s Majkom Zemljom i prirodnim zakonima koji upravljaju univerzumom

–   omogućuje jedinstveni izraz i komunikaciju

 

 

RITAM SVIJETA ➟ NOVOSTI