Ritam svijeta je kombinacija radionice i grupe podrške jer joj je cilj da se svi međusobno inspiriramo, otvorimo svoje kreativne kanale, usudimo se pokazati uistinu “svoje kreativno dijete” u sigurnom okruženju podrške.

U Hrvatskoj se bubnjanjem koristimo u terapeutske svrhe. Kod ljudi se spontano oslobađaju emocije što ima dobar antistresni učinak, poboljšava se koncentracija, djeluje dobro na motoriku. Bez obzira što bubanj stvara jak zvuk, sudionici terapije misle da im bubnjanje donosi mir i osjećaj zajedništva.

Grupno bubnjanje je snažno iskustvo stvaranja glazbe koje se koristi kao terapeutska metoda za postizanje zdravstveno usmjerenih, ne-glazbenih ciljeva. U bubnjarskom krugu (drum circleu) sudionici doživljavaju oboje, i stvaranje grupnih ritmova i osjećaj zajedništva.

Cilj ove radionice je na spontan i prirodan način korisnicima pružiti cjelovit uvid u ritam, glazbenu kreaciju i osobni zvučni doživljaj. Ovo postižemo raznim ritmički orijentiranim aktivnostima unutar bubnjarskog kruga, ritmičkim vježbama za opuštanje tijela i uma, stimuliranjem intuitivne reakcije i „klasičnim“ vježbanjem glazbenih obrazaca. Radionica se izvodi na bazi bubnjarskog kruga („drum circle“). Nema ograničenja psihofizičke sposobnosti korisnika – radionica je namijenjena istovremeno i djeci sa posebnim potrebama kao i umjetničkim ili korporativnim profesionalcima.U bubnjarskom krugu (drum circleu) sudionici doživljavaju oboje, i stvaranje grupnih ritmova i osjećaj zajedništva. U perkusionističkim aktivnostima može sudjelovati svatko s malo ili nimalo ranijeg glazbenog obrazovanja ili vježbanja, tako da ova iskustva postaju dostupna doslovno svim ljudima.

Vraćanje radosti stvaranja, smanjivanje stresa i trauma te učenje kako ponovno uživati u procesu, bez razmišljanja o rezultatu. Spoznati sebe i svoju priču znači prihvatiti se, zavoljeti i krojiti život kako odgovara nama, umjesto pokušavati se uklopiti u njega i tuđe kriterije. Znači graditi vlastito samopoštovanje i samopouzdanje.

Ljudska bića imaju potrebu pripadati, biti dio grupe individua koje dijele interese i koje se okupljaju zbog zajedničkog razloga. Takve su potrebe jednako bitne djeci i tinejdžerima kao i sredovječnim i starijim ljudima. Zapravo, sve više shvaćamo da bi ova potreba za povezivanjem s drugima mogla biti najbitnija komponenta za poboljšanje kvalitete života.

 

UTJECAJ GRUPNOG BUBNJANJA

  • osigurava zdrav trening i iscjeljuje tijelo, um i duh
  • stimulira naš um i proširuje mentalne sposobnosti te ujedinjuje um i tijelo
  • usklađuje našu biologiju i povećava imunitet
  • podiže kreativni potencijal
  • povećava Alfa moždane valove i tako stvara osjećaj sreće i blagostanja
  • dovodi u stanje opuštenosti i oslobađa od svakodnevnog stresa
  • vraća nas našoj dubljoj prirodi i daje iskustvo cjelovitosti
  • stvara osjećaj zajedništva i jedinstva i povezuje nas na mnogim nivoima
  • donosi bolji emocionalni i psihički osjećaj
  • pomaže izražavanju jakih emocija
  • potiče igru i zabavu
  • podiže samopouzdanje i samopoštovanje
  • stavlja nas u sadašnji trenutak
  • povećava memoriju i proširuje pažnju
  • poboljšava psiho-motornu koordinaciju
  • razvija svjesnost
  • poboljšava aktivnost staničnih imunoloških komponenti koje su odgovorne za pronalaženje i uništavanje stanica raka i virusa
  • podučava nas našem prvobitnom odnosu s Majkom Zemljom i prirodnim zakonima koji upravljaju univerzumom
  • omogućuje jedinstveni izraz i komunikaciju

 

Dobrobiti su znatne – i to na mnogo načina – kada nauče stvarati svoju vlastitu glazbu u podržavajućem i ugodnom društvenom okruženju, odrasli mogu mnogo dobiti i to na mnogo načina. U časopisu MuSICA, Istraživačke zabilješke, Dr. Norman M. Weinberger iz Centra za neurobiologiju učenja i memoriranja Californijskog sveučilišta kod Irvina, jasno naglašava da “nikad nije kasno” za glazbu, te nadalje kaže, “Utvrđena je činjenica da je mozak odrasle osobe savršeno sposoban učiti i pamtiti glazbu tokom cijelog životnog vijeka.”

 

RADIONICA I. – „Izgradnja zajednice ritmom i zvukom“

  • Upoznat ćemo se sa instrumentima raznih svjetskih tradicija te  zasvirati makedonske, afričke,  južnoameričke ritmove ali i  komplicirane poliritmičke kombinacije istih – uspjeh zagarantiran svima…
  • Istražit ćemo osobnu privlačnost određenom instrumentu i načinu sviranja…
  • Svirat ćemo bez instrumenata, svirat ćemo glasno, tiho, brzo, sporo, sami ili u grupi…
  • Izvodit ćemo indijanske rituale i istražiti mističnu snagu arhetipskih ritmova…
  • Osvrnut ćemo se na terapijski pristup glazbi kroz tjelesni, umni i duhovni aspekt zdravlja.
  • Bubnjanjem naime, stimuliramo sva tri…
  • Uočit ćemo da se ritam sastoji od muškog i ženskog dijela i da se ujedinjenjem ova dva stvara potpuno nova vrijednost…
  • Umanjit ćemo strah od pogreške…
  • I svakako ćemo se dobro zabaviti jer glavni je zadatak muziciranja upravo – to!

Dosadašnji korisnici su bile ciljano izabrane grupe koje su obuhvaćale djecu s poteškoćama u razvoju, djecu problemima u svakodnevnom životu, izraženim oblicima neprihvatljivih načina ponašanja, žrtve nasilja i dr.

AKTIVNOSTI:

  1. Upoznavanje sa instrumentima.
  2. Istraživanje osobnog senzibiliteta i privlačnosti određenom instrumentu/zvuku/ritmu.
  3. Razne ritmičke igre za poticanje intuitivne reakcije i osjećaja osobnog dijela cjeline – kruga.
  4. Sviranje bez pomoći instrumenata: „Body percussion“, korištenje glasa.
  5. Uspostava zajedničkog ritma unutar određene „ritmičke mreže“ – metra.
  6. Igra ritmičkim i glazbenim frazama kroz skupno muziciranje.
  7. Proučavanje odnosa pravilnih i nepravilnih mjera sa primjerima svjetskih kultura, npr. Južna Amerika – Makedonija
  8. Koordinacija ruku, obiju strana tijela – komunikacija dvije, različite moždane polutke.
  9. Poliritmija i hemiola: razni odsječci bubnjarskog kruga sviraju istovremeno različite ritmove.
  10. Osvrti na različite uloge bubnjeva: Rituali, mistična snaga arhetipskih ritmova

Terapijsko bubnjanje (tjelesni, mentalni, duhovni aspekt)

Korelacija sa matematikom, fizikom, arhitekturom

Utjecaj kompleksnih vibracija na radni takt mozga

Autor i voditelj:

Branko Trajkov – Trak, dugogodišnji je bubnjar rock grupe Zabranjeno Pušenje i član Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika. Iza sebe ima iskustvo više od 1200 autorskih koncerata a profesionalno se bavi glazbom još od 1989. Formalno glazbeno obrazovanje (klavir i solfeggio) dobiva u Funkcionalnoj muzičkoj školi 1979. Na Arhitektonskom fakultetu stječe titulu inženjera arhitekture 1994.

Radio je kao ton majstor i producent. Dugogodišnji je suradnik kantautorice i ethno glazbenice Lidije Bajuk. Član je skupine Shaderwan Code.

Svira bubnjeve, gitaru, tapan, indijsku tablu, tarabuku i frame drums.

2000 g. u sklopu Z.P. pokreće glazbene radionice za djecu žrtve mina. Otad kreira vlastiti program terapijskih bubnjarskih radionica te ga izvodi za šaroliki krug korisnika – od djece sa posebnim potrebama do korporativnih profesionalaca.

Za ovaj program posjeduje preporuku Ministarstva znanosti i preporuku Centra za rehabilitaciju – Varaždinske toplice.

Ovlašteni je bubnjar i pjevač za izvođenje rituala Sun-Moon Dance – tradicije Picuris Pueblo indijanaca iz New Mexica- SAD.

 

RADIONICA II. – „Radionica zapadnoafričkih ritmova“

(DJEMBE I DUN DUN BUBNJEVI)

Radionica zapadnoafričkih ritmova održava se u Zagrebu punih devet godina zaredom i jedinstvena je prilika za susret s afričkom muzikom koja je temeljena na ritmu. Za razliku od popularne muzike u kojoj je prisutan raznolik spektar melodijskih instrumenata i najčešće jedna dominantna udaraljka, u afričkoj muzici (prvenstveno se odnosi na zapadnu Afriku – kulturni krug bivšeg Mandeng carstva) temeljni zvuk kreiraju bubnjevi. Njihov puls u međuigri nekoliko različitih bubnjeva stvaraju vrlo snažnu i plesnu melodiju, a svaki ritam priča svoju priču koja je duboko utkana u kulturu i tradiciju afričkih naroda.

Od 2008. godine kada je navedena radionica pokrenuta pod vodstvom Nenada Kovačića, ujedno i jednog od najznačajnijih udaraljkaša ovih krajeva, radionicu je pohađalo više stotina ljudi. Podučavanje zainteresiranih u Zagrebu bio je logičan nastavak nakon putovanja u Afriku. Tako smo nastavili širiti znanje koje smo stekli, na isti način na koji to rade afrički učitelji, a temelji se na metodi ponavljanja po sluhu. Kompleksnost ritmova uspješno se svladava raščlanjivanjem svake dionice na manje dijelove te potom objedinjavanje istih u cjelinu. Da bi polaznici u potpunosti shvatili svaki ritam, nastojimo ih naučiti ne samo dionice Djembe bubnja, nego i ritmičke fraze svakog od tri Dundun bubnja (Sangban, Dununba, Kenkeni), jer melodija koju oni tvore srce je svakog zapadnoafričkog ritma.

Radionicu zapadnoafričkih ritmova prošle godine uspjeli smo podići na novu razinu. Konačno u našem timu imamo pravog djembe majstora, porijeklom iz Senegala. Njegovo ime je Ismail Balde Commi a dolazi iz muzičke obitelji u kojoj još kao dječak počinje svirati djembe. Commijevo podučavanje ritmova pravo je osvježenje i izazov za sve buduće i stare polaznike radionica, budući da su afrička muzika i ritmovi dio njegovog kulturnog nasljeđa, a od njega trenutno ne postoji nijedan autentičniji svirač afričke glazbe na ovim prostorima.

AKTIVNOSTI:

  1. Kratko upoznavanje sa zapadno afričkom glazbom i afričkom kulturom kroz audio primjere, fotografije i kratko predavanje o povijesti Djembea (opis obreda izrađivanja samog bubnja).
  2. Usvajanje osnovnih tonova (bas, ton i slap), načina sviranja, pravilnog položaja tijela pri sviranju.
  3. Jednostavne ritmičke vježbe.
  4. Učenje jednostavnih tradicionalnih ritmova (svaki se sastoji od više dionica).
  5. Učenje sviranja u grupi – naučiti slušati sebe i ostale svirače.
  6. Poigravanje sa tempom i dinamikom.
  7. Zahtjevniji ritmovi i uz njih tradicionalna sola.
  8. Stvaranje glazbenog djela koje ima svoj početak, sredinu i kraj.
  9. Poticanje kreativnosti svakog polaznika.
  10. Uz potrebne smjernice pokušaji improvizacije unutar jedne duže kompozicije koja se sastoji od nekoliko ritmova.
  11. Svaki polaznik pokušava preuzeti ulogu solo svirača.
  12. Snimanje naučenih ritmova, koncert i završna svečanost na kojoj polaznici prezentiraju svoje znanje stečeno na ovim radionicama.
  13. Završni produkcijski koncert

U Hrvatskoj se bubnjanjem koristimo u terapeutske svrhe. Kod ljudi se spontano oslobađaju emocije što ima dobar antistresni učinak, poboljšava se koncentracija, djeluje dobro na motoriku. Bez obzira što bubanj stvara jak zvuk, sudionici terapije misle da im bubnjanje donosi mir i osjećaj zajedništva.

Radionica obuhvaća upoznavanje s ritmom i tijelom kao instrumentom, upoznavanje s tradicijskim afričkim instrumentima, učenje osnovne tehnike sviranja na pojedinim afričkim instrumentima te savladavanje prvog tradicijskog afričkog ritma. Sve to kroz ritmičke igre, ples i pokret.

Cilj radionice je osvještavanje ritma prisutnog u svakom čovjeku, kao i poticanje motoričkih sposobnosti, sluha i memorije.

Djembe je jedan od najstarijih udaraljkaških instrumenata na svijetu. Dolazi iz zapadne Afrike, točnije sa područja današnje Gvineje, iz naroda Malinke, danas većinskog stanovništva te zemlje. Najveći živući majstori tog instrumenta za njega kažu da je to bubanj koji ne poznaje dob, spol ili rasu. Namijenjen je svima. Radi svoje jednostavnosti i snage lako budi zarobljeni ritam prisutan u svakom čovjeku.

Godine 2001.Gana je iskoristila sve veće zanimanje svijeta za djembe bubnjeve i pokrenula projekt Drum builder. Iskoristili su lokalno znanje za poboljšanje života onih koji su spremni raditi. Interes za kupnju orginalnih djembe bubnjeva i prikupljena sredstva poslužili su kao platforma za provođenje drugih humanitarnih i razvojnih projekata u zapadnoj Africi. Ovaj projekt uz materijalnu korist doprinosi širenju ritmova i glazbe Zapadne Afrike.
U Africi se tek nakon godina sviranja djembe uz nadzor učitelja vjeruje da možete postati dobar bubnjar. U Europi je praksa da se organiziraju manje grupe koje djembe bubnjar uči osnovnim zvukovima i traticionalnom ritmu.
U Africi se uz djembe bubnjeve veže ples, pljeskanje, pjevanje što se najčešće odvija unutar kruga čije središte je rezervirano za plesače. Interesantno je da glazbenici, plesači, pjevači, promatrači koji su sudionici često mijenjaju uloge u toku izvođenja glazbe. Djembe glazba definitivno nije samo za slušanje. Ona traži aktivno sudjelovanje.

Autori i voditelji  radionice:

KRUNOSLAV KOBEŠČAK rođen je 1987. godine u Zagrebu. U razdoblju djetinjstva otkriva da ga ritam neobično zabavlja. Nešto kasnije, na prvi pogled se zaljubljuje u zapadnoafrički tradicijski instrument – Djembe. Afrički bubanj započinje svirati 2006. godine te ga uvodi u rock-hip hop sastav St!llness. U želji za konkretnim znanjem K. ostvaruje putovanje u Afriku – 2008. godine putuje u Gvineju (učitelj Mamady Keita) a zatim 2012. ponavlja traganje za znanjem o sviranju u Maliju i Burkini Faso (Zoumana Dembele i Sega Sidibe). Također, u međuvremenu pohađa radionice afričkih udaraljki u Zagrebu (Famoudou Konate, Seckou Keita, Seydou Dao, Adama Drame, Tonton Soryba Silla ), te muzičke radionice folklorne/etno glazbe u Europi (Ethno Sweden, Ethno Flanders i Ethno Grožnjan). Trenutno član nekoliko glazbenih sastava: Fini sapuni, St!llness i Ansambl Forfaitz. Budući da je sreća dijeliti znanje, K. unazad nekoliko godina održava radionice Zapadnoafričkih udaraljki u Zagrebu.

ISMAIL BALDE COMMI rođen je u južnom Senegalu, u glazbenoj obitelji. Sve obitelji iz podneblja kojeg dolazi vezane su svakodnevnim životom uz sviranje, plesanje i ritam. U njegovoj obitelji to je bilo još izraženije. Svi članovi sviraju neki instrument (kora, gitara, kontin, te razne vrste bubnjeva), plešu ili pjevaju, i to profesionalno. Commi počinje svirati djembe u desetoj godini života. U prvom bendu (Black Sofa) svirao je kenkedin – najmanji bubanj iz skupine dun-dun bubnjeva koji uvijek prate djembe. Nakon prvog iskustva sviranja u bendu, pridružuje se drugoj skupini “Kilimandjaro”. U toj grupi svirao je sa Cissohko braćom koja također dolaze iz poznate glazbene obitelji. Svirajući i putujući po Senegalu započinje suradnju s priznatim senegalskim glazbenicima poput Seckou Keite i Adama Bilorou. Nakon desetogodišnjeg iskustva s grupom prijatelja osnovao je glazbeno-plesnu grupu Tilly-Bo. U toj grupi radio je kao učitelj pjevanja i sviranja bubnjeva. Uz sve to redovno je držao i glazbene radionice u glazbenim kampovima, koje svake godine posjećuju ljudi iz cijelog svijeta u želji da što bolje upoznaju glazbeni izričaj zapadne Afrike. Iz cijelog iskustva izrasla je potreba da se pomogne mladim glazbenicima grada Ziguinchora iz kojeg i sam dolazi. S grupom prijatelja osniva udrugu za mlade ˝Association des junes artiste de Ziguinchor˝ , u kojoj je izabran za predsjednika. Također u slobodno vrijeme podučava grupu djece mješovite dobi ( 5-11 godina) kako svirati, pjevati i plesati tradicijske zapadno afričke ritmove. Danas živi u Zagrebu zbog vlastitog inspirativnog ritma – ljubavi. Došao je u Hrvatsku u ožujku 2013. godine. Do sada je nastupao po brojnim festivalima u Hrvatskoj, održao nekoliko radionica sviranja djembe –a i osnovao vlastitu grupu naziva ˝Sila Ba˝ i Kaira Kela.

 

 

RITAM SVIJETA ➟ NOVOSTI