Tjedan u Kinoteci: Čovjek koji nije mogao šutjeti
Ciklus crnog talasa posvećen je pionirskim ostvarenjima jugoslavenskog modernizma, među Novitete stižu Čudovište Hirokazua Kore-ede i Nakon ljeta Danisa Tanovića, a do kraja mjeseca pogledajte i Čovjeka koji nije mogao šutjeti Nebojše Slijepčevića.
Crni talas svoje je početke imao u modernističkoj estetici tzv. novog filma, čiji su autori – u skladu s duhom vremena i po uzoru na talijanske i francuske uzore – didaktičnost socijalističkog realizma napustili u korist egzistencijalističkih priča o urbanom otuđenju i nedostatku komunikacije.
Među pionire novog filma spadaju Ples na kiši Boštjana Hladnika, psihološka drama o vezi dvoje mladih ljudi, čiji odnos ulazi u krizu. Hladnikov film prepoznatljiv melodramski zaplet koristi kao odskočnu dasku za istraživanje podsvijesti svojih junaka, zbog čega ga se često naziva i prvim modernističkim filmom jugoslavenske kinematografije.
Dvoje Aleksandra Petrovića nastao je iste godine i na istome tragu: riječ je o ljubavnoj priči kojom ravnaju slučajnosti, a čiji se protagonisti susprežu od ulaska u odnos iz straha da će njihova veza jednom proći. Riječ je o zanimljivoj dekonstrukciji klasične romanse, koja bi se zbog melankoličnog ugođaja i likova te urbanog senzibiliteta mogla svidjeti ljubiteljima filmova Wonga Kar-waija.
Estetici crnog talasa prethodio je i neorealizam, a jedan od najistaknutijih filmova ovoga tipa bio je Uzavreli grad Veljka Bulajića. Riječ je o epskoj priči o industrijalizaciji Zenice, predstavljenoj kroz sudbine seljaka, radnika, ali i kriminalaca i seksualnih ranica koji su u ovome procesu sudjelovali. Bulajić majstorski koristi široke planove da bi oslikao kompleksnu fresku složenih društvenih procesa, no zbog neuljepšanog i iskrenog prikaza pojedinaca i njihovih priča stao je na žulj dežurnim ideolozima, zbog čega se i ovaj film ubraja među preteče „crne serije“.
Gledat ćemo i Grad, prvi sudski zabranjen film u bivšoj državi. Riječ je o omnibusu od tri epizode o urbanom otuđenju, kojem se zamjerilo da nudi izvrnuti prikaz društvene stvarnosti te da zbog toga može štetno djelovati na omladinu i javnost.
Zbog političkih kontroverzi i ideoloških čitanja filma često ga se navodi i kao prvi „službeni“ film crnog talasa, a značajan je i jer je su ga režirali Kokan Rakonjac, Marko Babac i Živojin Pavlović, amateri Kinokluba Beograd, koji je bio jedan od kreativnih inkubatora novih ideja i senzibiliteta jugoslavenske kinematografije.
Do kraja listopada u kinu Kinoteka moći ćete pogledati Čovjek koji nije mogao šutjeti, Zlatnom palmom nagrađeni kratkometražni film u režiji Nebojše Slijepčevića u produkciji kuće Antitalent. Sljedeći tjedan na rasporedu je u dva termina: ponedjeljak, 7.10. u 20 sati (prije filma Jedina zemlja) i utorak, 8.10. u 18 sati (prije filma Svemu dođe kraj).
Film je inspiriran istinitim događajem iz veljače 1993. godine u mjestu Štripci u Bosni i Hercegovini. Putnički vlak na liniji Beograd-Bar zaustavljaju paravojne snage u akciji etničkog čišćenja. Dok odvode nevine civile, samo jedan od pet stotina putnika usuđuje im se suprotstaviti. Glavne uloge odigrali su Goran Bogdan i Alexis Maneti, a spomenimo i to da je film hrvatski kandidat za nominaciju za Oscara, Europsku filmsku nagradu i francuskog Césara – za što držimo palčeve!Noviteti: Kore-eda i Tanović
Na repertoar stiže Čudovište, novi film Zlatnom palmom nagrađenog Hirokazua Kore-ede (Obiteljske veze, 2018), u kojem majstorski koristi rašomonsku dramaturgiju nepouzdanih pripovjednih perspektiva, kako bi stvorio dojmljivu i kompleksnu priču o odrastanju, klasni i prijateljstvu. Kritika Čudovište uvrštava među Kore-edine najuspjelije filmove, a osvojio je nagradu za najbolji scenarij u Cannesu.
Među Novitetima gledamo i Nakon ljeta, novi film oskarovca Danisa Tanovića, priču o ženi koja se vraća na rodni otok kako bi raščistila pitanje nasljedstva, ali i odnose iz vlastite prošlosti. Ova humoristična drama ljetos je otvorila Sarajevski filmski festival.
Ostali Noviteti
Ovoga tjedna najveći interes među publikom izazvali su dva filma sa snažnom društvenokritičkom temom: humorna drama Uvijek postoji sutra Paole Cortellesi i kriminalistička priča Svemu dođe kraj Rajka Grlića. Priliku za nadoknaditi propušteno imat ćete već sljedeći tjedna, a Grlićev film moći ćete pogledati i u subotu na Matineji za odrasle.
Na repertoaru su i uznemirujući body horror Supstanca Coralie Fargeat, zatim spektakularna satira Megalopolis Francisa Forda Coppole i bizarna psihološka crna komedija Kinds of Kindness Yorgosa Lanthimosa.
Na rasporedu je i angažirani dokumentarni film Jedina zemlja, o prijateljstvu palestinskog novinara i izraelskog aktivista, kao i Domaćinstvo za početnike – dojmljiva humorna drama Gorana Stolevskog o alternativnim obiteljima i zajednicama.
Praktične informacije
Filmove iz ciklusa Crni talas pogledajte uz Filmski pokaz, nove rute do vašeg mjesta u kinu! Više o svemu saznajte ovdje.
Ulaznice je moguće kupiti online na www.ulaznice.hr, www.kinokinoteka.hr ili svakodnevno u radno vrijeme blagajne kina. Više informacija potražite na službenoj stranici kina Kinoteka.