Ciklus antologijskih, pionirskih i klasičnih filmskih naslova posvećen tehnološkim promjenama koje su oblikovale povijest kinematografije: od uvođenja sinkroniziranog zvuka, preko boje i proširenog platna pa sve do digitalne tehnologije CGI-ja.

Legenda kaže da su posjetitelji prvih filmskih projekcija u strahu bježali sa svojih sjedala, misleći da će vlak koji juri prema stanici s platna iskočiti u gledalište. Bilo je to vrijeme početaka kinematografije, u kojem je film bio prikazivan u šatorima kao sajamska atrakcija: novo tehnološko čudo kojim je čovjek uspio zabilježiti pokret, a zatim ga dramatično reproducirati. Nije stoga ni čudno što povjesničari prvo desetljeće pokretnih slika nazvaju „filmom atrakcije“, razdobljem u kojem su filmaši bili usmjereni na to da publiku omađijaju, impresioniraju i zavedu tehničkim mogućnostima mladog medija, koji u tom periodu još nije imao umjetničkih pretenzija.

No u sljedećih 125 godina i to se promijenilo: od Ulaska vlaka na stanicu (1895) Augustea i Louisa Lumièrea pa do spektakularnog propadanja podzemne željeznice u metrou Skyfalla (2012) Sama Mendesa filmaši su otrili da tehnološke inovacije imaju potencijal pričanja priča i stvaranja svjetova, zahvaljujući čemu je kinematografija postala jednom od najvažnijih umjetnosti 20. stoljeća.

Tijekom povijesti fila tehnološke inovacije stvarale su nove estetike i žanrove, oblikovale su naše poimanje stvarnosti i snove, a pritom su gradile i uništavale karijere. O tome svjedoči implementacija sinkroniziranog zvuka u kinematografiju 1927. godine, kojom je okončana era nijemoga filma. Ova tektonska promjena bila je tema mnogih filmova, a među najpoznatije spada Pjevajmo na kiši (1952), klasik Genea Kellyja i Stanleya Donena obilježen antologijskim glazbeno-plesnim točkama, zvuku stepanja te čarobnom koloritu njegovih kostima i scenografije, koji su također bili mogući zahvaljujući otkriću kolor-filma petnaestak godina ranije.

„Dolazeće atrakcije: Film i tehnologija“ ciklus je kina Kinoteka posvećen nekima od najvažnijih tehnoloških inovacija koje su oblikovale čaroliju i povijest pokretnih slika. Tematizirat će se utjecaj sinkroniziranog snimanja slike i zvuka, pokretnih kamera, kolora, obojanih pozadina, scopea, digitalne tehnologije i CGI-ja. Iza svakog ovog tehničkog termina kriju se antologijska filmska ostvarenja, pionirski naslovi, ali i oni koji su navedene postupke značajno unaprijedili i pretvorili u umjetničku gestu.

Povod ciklusa je 70. obljetnica filma Pjevajmo na kiši, ali i aktualna kriza tradicionalnog kinoprikazivaštva izazvana pandemijom, koja je ubrzala prelazak filma na internetske platforme. I dok dio struke i medija ponovno piše osmrtnice filmske kulture kakvu poznajemo, mi ćemo se ponovno pouzdati u žilavost medija, koji je zahvaljujući jedinstvenom spoju tehnoloških inovacija i umjetničke vizije više puta uspio pronaći novi način da zapleše na kiši!