Od utorka, 5. studenog, do subote, 9. studenog u kinu Kinoteka gledamo retrospektivu filmova hrvatskog filmskog snimatelja i redatelja te utemeljitelja Odsjeka filmskog i televizijskog snimanja na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, Nikole Tanhofera (1926. – 1998.), koju organizira Hrvatska udruga filmskih snimatelja u suradnji s Hrvatskim Državnim arhivom, Jadran filmom i kinom Kinoteka. Retrospektivom je obuhvaćeno pet ostvarenja: četiri Tahnofer potpisuje kao snimatelj – Zastava, Plavi 9, Sinji galeb i Ključ, a peti, jedan od vrhunaca domaćeg filma H-8, kao redatelj.

Ciklus u utorak otvara film Zastava Branka Marjanovića (1949.) na kojem Tanhofer debitira kao direktor fotografije. Na svečanoj akademiji u povodu Dana republike balerina Marija tumači mlađim kolegicama kako joj nije žao što tri godine nije nastupala, jer je to vrijeme provela puno sadržajnije – u partizanskoj borbi. Godine 1942. ona je nastupala u Hrvatskom državnom kazalištu i jedva odbijala salijetanja ustaškog satnika Vuksana. Prigodom jednog posjeta majci u Karlovcu, ona je svjedokom ustaške akcije zastrašivanja stanovništva, koja ne završi kako je vlast očekivala: mladi partizan uspije spasiti zarobljenu partizansku zastavu i pobjeći s njom. Marija više ne može živjeti u laži i odlučuje se pridružiti kalničkim partizanima…

U srijedu gledamo Plavi 9 (1950.), debitantsko dugometražno ostvarenje Kreše Golika. Vođa napada nogometne momčadi lučkog grada, Fabris, sebični je individualist uvjeren u svoju nezamjenljivost u prvom sastavu. Usto je i ženskar koji pokušava zavesti mladu Nenu, vrijednu članicu radnog kolektiva i uspješnu plivačicu. Nena je bliska s predanim radnikom Zdravkom, koji je i talentirani nogometaš, također igrač vrška napada.

Dugometražni film Branka Bauera Sinji galeb (1953.), nastao prema pustolovnom romanu Družba Sinjeg galeba slovenskog autora Tone Seliškara, na rasporedu je u četvrtak. Dječak Ive s prijateljima se otisne na more, kako bi otplatio dugove u koje mu je zapao otac. Svoju brodicu nazovu Sinji galeb, a nakon nekog vremena padnu u oči pomorskim kriminalcima predvođenima Lorencom.

Petak je rezerviran za Ključ (1965.), omnibus u režiji tada nadolazećih redatelja Antuna Vrdoljaka, Krste Papića Vanče Kljakovića. U Dugoj ulici (Vanča Kljaković) pratimo mladića Borisa i djevojku Veru koji žive u istom kvartu, a upoznaju se kad ona kasno noću izgubi ključ od svog stana, a on je pozove da prenoći kod njega. Radnja segmenta Čekati (Krsto Papić) prati studentski bračni par, Ivana i Sonju, koji stanuju kod starice osjetljiva zdravlja te se nadaju da će ona što prije umrijeti kako bi riješili svoje stambeno pitanje. Priča trećeg dijela, Poslije predstave (Antun Vrdoljak) prati muža i ženu koji su nakon gubitka ključeva prisiljeni prenoćiti u hotelu. U hotelskoj sobi doživljavaju neočekivano intenzivnu ljubavnu noć, makar nakratko obnovivši gotovo zaboravljene osjećaje.

Posljednji film iz retrospektive, drama temeljena na istinitom događaju H-8 (1958.) u režiji Nikole Tanhofera, prikazuje se u petak. Vozač nepoznatog automobila, od čijeg je registarskog broja zabilježen samo početni dio H-8, skrivio je sudar autobusa i kamiona te pobjegao. Više je putnika poginulo, dok su mnogi zadobili teške povrede. Priča filma vraća se unatrag te individualno upoznajemo putnike autobusa, ne znajući koji će od njih poginuti, a koji preživjeti udes… Uz sjajnu formalnu izvedbu, plijeni i nizom živopisnih likova koji su ključan čimbenik polifone strukture filma, te snažnim emocionalnim intenzitetom (kojem pridonosi i melodična pjesma Sretan put u izvedbi Gabi Novak). Na festivalu u Puli Tanhoferovo ostvarenje ovjenčano je nagradama za najbolji film, režiju, scenarij, epizodnog glumca i glumicu ( Antun Vrdoljak i Mia Oremović) te nagradom publike Jelen.

Filmovi se prikazuju od 20 sati, a ulaz na projekcije je slobodan uz prethodno podizanje ulaznica na blagajni kina Kinoteka.